Megtanítalak angolul

Megtanítalak angolul

Versenyképes oktatás angol nyelv nélkül?

2011. augusztus 22. - Mrssheperd

 Ernesto Peet írását szó szerint idézem az Egyenlítő blog-ról:

"Ezen sorok írója épp akkor koptatta az általános iskolában a padot, amikor jött a rendszerváltás, és már nem kellett oroszul tanulni. Sőt, az addig monopol helyzetet élvező nyelv még opcióként sem merülhetett fel. Tekintve, hogy addig Magyarországon csak azt lehetett tanulni, nem igazán dúskáltunk az egyéb idegen nyelvet oktató tanerőkben.

Biztos vagyok abban, hogy korosztályomból még sokan emlékeznek a gyorstalpalókon átképzett, és ennek megfelelő teljesítményt nyújtó angol- és némettanárokra. Pechemre, én éppen egy ilyet fogtam ki ötödikes koromban. Iskolánkban nem volt más választási lehetőség, németet kellett tanulni és kész. 4 évig tanultuk heti 3 órában az oktatási államtitkárság nyelvoktatási koncepciójában kifejezetten támogatott germán nyelvcsaládba tartozó, nagyon nehéz nyelvet. Utáltam. Van belőle nyelvvizsgám is, de most - kb. 17 év elteltével - örülök, ha egy kávét tudok rendelni Bécsben, a kedvenc kávézómban (mondjuk azt is csak a “feeling” kedvéért, Bécsben ugyanis mindenki beszél angolul)


Amint bekerültem a középiskolába, két dolog vált világossá szinte azonnal:
1. Rohadtul le vagyok maradva osztálytársaimhoz képest, akik már az általánosban is angolt tanultak.
2. Abszolút felesleges volt a küzdelem a der-die-das-szal az elmúlt években, mivel soha többet a büdös életben nem kell majd sem használnom/sem tovább tanulnom a németet.

És igen, igaza van Hoffmann Rózsáéknak, valóban sokkal könnyebb angolul tanulni például a német után, és lehet, hogy szerepet játszott ez is abban, hogy ezúttal igazi örömmel vetettem bele magam a nyelvtanulásba, hogy két évvel később már eredetiben olvashassam Oscar Wildetól Az önző óriást.

Azóta sokfelé jártam a világban, és sehol nem féltem attól, hogy nagyobb baj történhet, mivel angolul mindenhol beszélnek, ha mást nem is, annyit mindenképp, hogy ne veszhessen el a hülye turista. Bizony, még a franciák is. Az már más kérdés, hogy ők szeretnek úgy tenni, mintha nem. Sőt, ma már olyan világban élünk, hogy angoltudás nélkül nem megyünk semmire a tudomány, a diplomácia vagy akár a kultúra területén sem.  Az angol lett napjainkra a nagy, közös nemzetközi nyelv, amiben feltehetőleg komoly szerepet játszik viszonylagos könnyűsége is. Bár azért itt álljunk meg egy szóra! Ha valaki magas szinten szeretné beszélni, akkor bizony rossz hírem van: nem lesz elegendő megnézni pár klippet a YouTube-on, vagy csetelni pár mondatot a fészbukon a szomszédos farm gazdájával. Mint minden máshoz, ehhez is kemény meló és kitartás kell majd, és higgyétek el: észre fogjátok venni, akármit is állít Dux László.


Hoffmann Rózsa Angliában Monty Python - Magyar szótár


Az egyébként nagyon helyes, hogy nyelvoktatási koncepció készül, tekintve, hogy Magyarország az utolsó helyen áll az uniós országok között az idegen nyelvet beszélők sorában, de ami talán még ennél is aggasztóbb: 75 százalékunk nem beszél egyetlen idegen nyelvet sem. Nem véletlen, hogy a városban bolyongó turisták őszinte hálával pillantanak arra, aki képes az Excuse me, do you speak English? - kérdésre egy épkézláb mondattal reagálni. Szörnyen égő ez mindannyiunknak, arról nem is beszélve, hogy immáron hét éve az Európai Unió tagjai is vagyunk.

„A többnyelvűséget kutatók körében általános szakmai vélemény, hogy a korai gyermekkorban, autentikus beszélőktől elsajátított nyelvtudást az úgynevezett kritikus kor, tehát a pubertás után már nem lehet pótolni. Ennek az az oka, hogy az adott nyelveket természetesen úton sajátítja el az érintett személy. Iskolai, óvodai nyelvi közvetítés keretében is ez az ideális cél…." - HVG, olvasói levél (Brenner Koloman nyelvész, egyetemi docens)

Lehetett ezt okosan is csinálni. Szombathelyen 2006-ban, az akkori városvezetés úgy döntött, hogy bevezeti az angol és német nyelvek játékos oktatását az óvodákban. A gyerekeket külön térítés nélkül írathatták be a foglalkozásokra. A Nyugat-Magyarországi Egyetem 2008-ban beindította az angol és német nyelvű óvodapedagógusi képzést, a város pedig vállalta, hogy az itt végzetteknek munkát ad. Egy lépésre voltak attól, hogy a sikeres programot felmenő rendszerben folytassák az általános iskolákban, majd a fülkeforradalom elsőként törölte el a programot, miután 2010-ben a Fidesz átvette a város irányítását. Kár érte.

Így aztán mi azt tanácsolnánk Hoffmann Rózsáéknak, hogy ahelyett, hogy azon aggodalmaskodnak, hogy az, aki angolul már megtanult nem kezd majd bele a második idegen nyelvbe, inkább arra összpontosítsanak, hogy legalább az elsőt tanulják meg rendesen a gyerekek. Ne azt az iskolát jutalmazzák, amelyik visszaszorítja az angolt, hanem inkább azt, amelyik a legtöbb nyelvvizsgával rendelkező tanulót képes prezentálni. Ezeken a statisztikákon ugyanis gyorsan változtatnunk kell, különben cseszhetjük a versenyképességet, meg az összes többi, szépen hangzó lózungot, ami mint tudjuk, nagyon fontos.

Ui.:

Egyik olvasónk jelezte, hogy Hoffmann igazán megkérdezhetne az angol nyelv fontosságáról egy prominens fideszest."

 

Hozzáteszek egyet a kommentek közül is:

Vera Kökény · ELTE PPK

 
"Azt kell megérteni, hogy ők egy totalitárius államot akarnak létrehozni. Persze, nem így nevezik, hanem mondjuk Magyar Kánaáni Királyságnak, de a lényeg a szuperhatalom a nép, az istenadta nép felett. Ebből egyenesen következik, hogy nem, nekik baromira nem érdekük, hogy szeretve óvott népük tagja versenyképes legyen a világ munkaerőpiacán. Arra - talán - már rájöttek, hogy totál impotensek és képtelenek gatyába rázni a gazdaságot. Azt világosan látják, hogy a fiatalságnak egyre inkább mehetnékje van, mert az emberek szeretik a létbiztonságot, és ha ezt itthon nem kapják meg, akkor nyilván próbálnak boldogulni, ahogy tudnak. De mi lesz itt, ha a fiatalok elvándorolnak nyugatra? - teszik fel a kérdést honunk nagy gondolkodói, és lám, meg is született a válaszuk. Az a fiatal nem tud kivándorolni, aki a kutyának sem kell külföldön, mert nem beszéli az üzleti világ nyelvét. Tehát ne tanítsuk meg neki! - oszt jónapot..."
 

http://egyenlito.blog.hu/2011/08/20/versenykepes_oktatas_angol_nyelv_nelkul#comments

A bejegyzés trackback címe:

https://megtanitalakangolul.blog.hu/api/trackback/id/tr373168198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eichikarl 2011.08.23. 19:35:45

A nicknév érdekes keveréke az angol juhásznak és a magyar háziasszonyoknak szóló felszólításnak. Tök poén, tényleg.

Mindamellett nem hiszen, hogy valakit meg lehet tanítani egy nyelvre. Általános válasz még ma is arra a kérdésre, hogy mennyi ideig tanultad ezt vagy azt a nyelvet. Ha valaki sikertelen, ilyenkor azt válaszolja, hogy eddig vagy addig tanították.
Mindekinek magának kell kialakítani a saját módszerét - mert pl. a háttere és a motivációs bázisa ill. a célja is más és más.
Több tanártól hallottam, hogy nem "hisz" a tanításban, csak a tanulásban, a tanulni akarásban.
Megtanítani leginkább kesztyübe dudálni lehet valakit. Ez a véleményem.

Mrssheperd 2011.08.24. 22:23:05

@eichikarl: A bejegyzéseim pont azt akarják sugallni, hogy a motiváció mennyire fontos a nyelvtanulásban (is) lásd Lomb Kató, ezt a motivációt mindenkinek magában kell megtalálnia, mint ahogy a célokat is mindenkinek magának kell kitűznie. Ha ez megvan, utána jövök én: kiseprem a régi, rossz beidegződéseket, és segítek annak, aki nem akar örökké újrakezdő lenni, meggyőzöm, hogy bárki megtanulhat angolul. De a tanulásban val előrehaladásáért fel kell vállalnia a felelősséget.
A nicknevemről annyit: egyszer régen, évekkel ezelőtt elírta valaki, és így maradt... Most már pont jó!
süti beállítások módosítása